Alla inlägg den 8 juni 2010

Av Ynnek Nerggreb - 8 juni 2010 22:54

Då och då hör jag någon säga "Jag försöker fundera vad jag vill göra med mitt liv" eller "Det var under den tiden jag funderade mycket på vad jag ville göra med mitt liv".


Ibland tänker jag så själv också. Då märker jag hur det gör mig förvirrad, för när jag tänker på livet som stort blir det obegripligt, och nästintill ogreppbart. Som ett beslut för stort att tas, alldeles för viktigt, inget att fucka upp, eller hur?

          När ett beslut blir övermäktigt, blir det tungt. Det är lätt att känna sig tröstlös, för det faktum att ett beslut är viktigt, gör det inte mindre viktigt så att säga. I många år kan man gå och fundera över vad man ska göra med sitt liv, faktiskt hela vägen tills man dör. Då inser man att det man uppenbarligen skulle göra med sitt liv var att fundera över vad man skulle göra med sitt liv. Men jag tror inte det, det verkar menlöst, för min egen del alltså.


Men sen tänkte jag att om man istället för att fundera på vad man ville göra med sitt liv, skulle skulle fundera på vad man vill göra för stunden, ja, just nu alltså. Just nu. Kanske kan man då liksom göra något vettigt just precis nu, istället för att boka upp hela livet som, vem vet, kan bli väldigt kort. Planering för tid man inte vet att man har, ter sig fullständingt onödigt, iallafall om man blir förvirrad i processen.

         Säg då att man hittar på något kul och kreativt för stunden, se på mig, jag skriver en text. Då kan man tro att man efteråt kommer vara tillbaka på ruta ett, fast med en idé mindre, en mindre vettig sak att göra. Kanske håller vi oss från att göra en massa små saker för stunden, eftersom vi inte kan tro att de leder till nya saker.

          Jag tror att man är full med goda idéer att göra, nu, just nu. Men jag tror att man håller sig för många av dom eftersom man tror att dom inte leder någonstans, man kan inte placera in dom i perspektivet livet, och det är juh livet vi vill hitta sysselsättning för, inte nuet. Men släpp det nu, och lita på att den här lilla kreativa idén som sysselsätter dig för stunden kommer leda in dig i nästa, och nästa, och förmodligen nästa, kanske inte en till, men om det blir så är det fett. Lägg din tro på att kul för stunden, är kul i längden.

          Du kommer blicka tillbaka på ditt liv och tänka "Då hade jag kul" och inte "Det var då jag funderade på vad jag ville göra med mitt liv". Du kan tillåta dig att tänka stort, men tillåt dig då också att leka smått. Dom roligaste, konstigaste och de minst lovande idéerna är de som kommer bära den sötaste frukten. Trappan uppenbarar sig på vägen, eller:



"You dont have to believe on the whole stair to take the first steps"

- Martin Luther King



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

RSS

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards